
Cliëntenraad
Het welzijn en de belangen van de cliënten staan bij WZH voorop. WZH hecht daarom veel waarde aan de medezeggenschap van de cliënten. De Cliëntenraad biedt cliënten en hun vertegenwoordigers de mogelijkheid mee te praten en mee te beslissen over zaken die hen aangaan.
Via de medezeggenschapsorganen kunnen cliënten uitdrukking geven aan persoonlijke ervaringen, betrokkenheid en visie, en op basis daarvan invloed uitoefenen op de gang van zaken.
Rol en taken lokale Cliëntenraden en Centrale Cliëntenraad
Sinds de invoering van de Wet Medezeggenschap Cliënten Zorginstellingen (WMCZ) in 1996, hebben cliënten recht op medezeggenschap in de zorg. Cliëntenraden vertegenwoordigen de cliënten van een zorgorganisatie en zijn onafhankelijke adviesorganen.
De lokale Cliëntenraden en de Centrale Cliëntenraad vormen gezamenlijk de medezeggenschap voor onze cliënten/ bewoners binnen WZH (Woon Zorgcentra Haaglanden).
De cliëntenraden behartigen, binnen het kader van de doelstellingen van de instelling, de gemeenschappelijke belangen van de betrokken cliënten van de locaties.
De Cliëntenraden werken op basis van de “Wet Medezeggenschap Cliënten Zorginstellingen (WMCZ). In de WMCZ staan de rechten van de Cliëntenraden omschreven (informatierecht, adviesrecht en instemmingsrecht).
Lokale Cliëntenraad
Een lokale Cliëntenraad kan bestaan uit cliënt(en)/bewoners, een representatieve vertegenwoordiging van familieleden, contactpersonen van cliënten/bewoners, vrijwilligers en mensen met een specifieke deskundigheid of kennis.
De voorzitter van de lokale Cliëntenraad is onafhankelijk. Dat wil zeggen dat hij of zij, bij voorkeur, niet tegelijkertijd voorzitter en vrijwilliger kan zijn of een andere (werk)relatie met WZH kan hebben. De lokale Cliëntenraad geeft gevraagd en ongevraagd advies aan de locatiemanager over onderwerpen die voor de cliënten/bewoners van belang zijn.
Dit kan gaan over onderwerpen over de zorg en welzijn. Ook andere onderwerpen op het gebied van de dienstverlening en organisatorische veranderingen worden binnen de lokale Cliëntenraad besproken. De locatiemanager informeert, vraagt advies of instemming aan de lokale Cliëntenraad over ontwikkelingen, financiën en beleidsinhoudelijke aangelegenheden.
Vanuit de lokale Cliëntenraad neemt de voorzitter deel aan de Centrale Cliëntenraad.
Centrale Cliëntenraad
De Centrale Cliëntenraad houdt zich vooral bezig met beleidszaken op het gebied van de kwaliteit en continuïteit van de zorg en de bedrijfsvoering die voor meerdere locaties binnen WZH van toepassing zijn.
Het bestuur van WZH informeert, vraagt advies of instemming aan de Centrale Cliëntenraad over (landelijke) ontwikkelingen, financiën en beleidsinhoudelijke onderwerpen.
Samenstelling Centrale Cliëntenraad
De woonzorgcentra van WZH hebben elk een eigen Cliëntenraad. De voorzitters van de lokale Cliëntenraden vormen samen de Centrale Cliëntenraad die wordt voorgezeten door een onafhankelijk voorzitter. Zo worden de belangen van de cliënten van WZH zowel op lokaal als op centraal niveau behartigd. In de informatiefolder over de Cliëntenraad leest u meer over uw medezeggenschap.
De Centrale Cliëntenraad van WZH bestaat uit:
- Dhr. J.G.J. de Jong (Joger) (voorzitter)
- Dhr. R. van Eijkeren (Rob) (lid)
- Dhr. G. (Gino) Langer (lid)
- Dhr. G.H.F. (George) de Ceuninck van Capelle (lid)
- Dhr. E. Coret (lid)
- Mw. M. (Mireille) van Zijl-van Leeuwen (lid)
- Dhr. J. (Jan) van den Berg (lid)
- Mw. M.S.A.E.J. (Miriam) Verstappen (secretaris)
- Mw. M. (Margriet) Vonk (lid)
- Mw. M. (Monique) Noest (lid)
- Dhr. A. (Amit) Gajadien (lid)
- Dhr. A.J. (Aad) van Koot (lid)
Vragen
Heeft u vragen, opmerkingen, suggesties, neemt u dan vooral contact met ons op. Voor vragen aan de Centrale Cliëntenraad kunt u een mail sturen naar
Voor vragen aan de lokale Clientenraad kunt u dit via het Servicepunt van de locatie doen.