Casemanagement bij dementie
Op een veilige, verantwoorde manier thuis wonen met beginnende dementie? Dat kan met casemanagement voor ouderen met dementie.
Onze gespecialiseerde dementieverpleegkundigen leveren ondersteuning en begeleiding wanneer sprake is van geheugenproblemen.
Diagnose dementie
De diagnose dementie gaat vaak gepaard met veel vragen. Vragen over de ziekte en over het verloop ervan, maar ook vragen over welke zorg en begeleiding u straks nodig heeft en wie deze zorg kan leveren.
De belasting voor mantelzorgers is groot. Niet alleen fysiek, maar ook emotioneel. Het is zwaar om de persoon om wie je geeft te zien veranderen.
WZH biedt casemanagement voor ouderen met dementie ter ondersteuning van de cliënt en zijn of haar omgeving. Ons doel is dat u zo lang mogelijk thuis kan blijven wonen.
Eén contactpersoon
Samen met de dementieverpleegkundige onderzoekt u waar u tegenaan loopt, wat uw wensen zijn en wat nodig is. De dementieverpleegkundige kan u adviseren over de mogelijkheden die er zijn. Hij/zij coördineert vervolgens de zorg, zoals thuiszorg, behandeling, en dagactiviteiten. Daarnaast biedt de dementieverpleegkundige emotionele ondersteuning.
U heeft één vaste dementieverpleegkundige voor casemanagement die contacten onderhoudt met verschillende hulpverleners en uw mantelzorgers. De dementieverpleegkundige kan de mantelzorger verder ondersteunen. Ook wanneer u tijdelijke zorg of nazorg nodig heeft omdat u (tijdelijk) opgenomen bent in het ziekenhuis of woonzorgcentrum kan de dementieverpleegkundige ondersteuning bieden.
Casemanagement kan geboden worden wanneer u een Wlz of ZVW (zorgverzekeringswet) indicatie heeft. De ZVW indicatie kan door de dementieverpleegkundige gesteld worden.
Wachtlijst casemanagement dementie
Voor actuele wachttijden voor casemanagement Dementie klik hier.
Wanneer u de wachttijd te lang vindt, dan kunt u altijd contact opnemen met ons. Ook kunt u uw zorgverzekeraar vragen om wachtlijstbemiddeling. Uw zorgverzekeraar kan u ondersteunen, zodat u binnen 6 weken vanaf uw eerste contact met een zorgaanbieder zorg krijgt. Dit zijn de maximaal aanvaardbare wachttijden die door zorgaanbieders en zorgverzekeraars gezamenlijk zijn overeengekomen (de treeknormen).
U bereikt WZH Thuiszorg via WZH Klantbemiddeling Centraal 070 - 756 1600 of vul het contactformulier in.
Meer informatie
Wilt u meer informatie over casemanagement bij dementie? U bereikt WZH Thuiszorg via WZH Klantbemiddeling Centraal 070 - 756 16 00 of vul het contactformulier in. De wijkverpleegkundige neemt vervolgens contact met u op voor een afspraak bij u thuis. Samen met u bekijken we wat er mogelijk is. Zodat de ondersteuning altijd precies past bij uw wensen.